8 powodów, dla których warto jeść ziemniaki! 

Ziemniaki nie cieszą się dobrą sławą. Często mówi się o nich, że są tuczące, bezwartościowe i osoby dbające o linię powinny się ich absolutnie wystrzegać. Nie jest to jednak prawda. A złą opinię ziemniaki zawdzięczają nieodpowiedniemu towarzystwu z którym przeważnie występują. Bez niego, okazuje się, że ziemniaki mogą spokojnie znaleźć się w zdrowym menu, także u tych, którzy chcą zrzucić parę kilo.

Ziemniaki należą do rodziny psiankowatych (Solanaceae) tak jak pomidory, papryka czy bakłażan. Pochodzą z Ameryki Południowej. Do Europy przywieźli je w XVI wieku Hiszpanie i tak powoli rozprzestrzeniały się na cały kontynent. Do Polski dotarły za czasów Jana Sobieskiego, a powszechnie zaczęto uprawiać je wieku XVIII. Od tamtej pory ziemniaki zadomowiły się u nas na dobre. Mamy około 137 odmian ziemniaków, a statystyczny Polak rocznie zjada ich ponad 110 kg.

Kuchnia Polska bogata jest w ziemniaczane dania: kluski, placki, babki, kopytka i wiele innych. Niestety przeważnie w daniach tych ziemniaki połączone są z dużą ilością tłuszczu – z masłem, słoniną, mięsem, rafinowanymi olejami, sosami na bazie tłuszczu i białej mąki. Taki zestaw to niezdrowa bomba kaloryczną.

Bez tych dodatków okazuje się, że ziemniaki nie są wcale takie złe, a wręcz przeciwnie, zawierają całkiem sporo cennych składników odżywczych.

Oto 8 powodów dla których warto je jeść.

Ziemniaki są niskokaloryczne. 100 g ziemniaków to około 50-70 kcal, dla porównania wartość energetyczna jabłka wynosi 54 kcal.

Stanowią dobre źródło energii. Ziemniaki to warzywa skrobiowe. Skrobia to węglowodan złożony, który stanowi bardzo dobre źródło energii. W naszym organizmie stopniowo i równomiernie rozkłada się ona na glukozę – paliwo dla naszych komórek. Dzięki temu przez dłuższy czas czujemy się syci.

Są lekkostrawne. To za sprawą skrobi, która podczas obróbki termicznej pęcznieje, rozpada się i powstaje wtedy lekkostrawny kleik skrobiowy. Ziemniaki są świetnym produktem dla dzieci ( można je podawać już od 6 m.ż) i osób starszych. Poleca się je również w przypadku problemów z układem pokarmowym.

Są źródłem dobrze przyswajalnego białka. Białko w 100g ziemniaków stanowi około 2-4 g. Jest to białko, które zawiera wszystkie 8 aminokwasów egzogennych, czyli takich których nasz organizm nie potrafi samodzielnie wytworzyć i musi pobrać je wraz z pożywieniem. Wartość biologiczna białka ziemniaka jest porównywalna z białkiem soi.

Są źródłem błonnika. Błonnik poprawia perystaltykę jelit, zwiększa objętość treści pokarmowej dając uczucie sytości, stabilizuje poziom glukozy we krwi i obniża poziom cholesterou. Dzięki błonnikowi ziemniaki pomagają przy zaparciach, kłopotach z trawieniem i biegunkach.

Są źródłem witamin. Ziemniaki zawierają sporą ilość witaminy C (11-28 mg w 100 g). Najwięcej jest jej w ziemniakach świeżo wykopanych, młodych. Im dłużej ziemniaki są przechowywane, tym zawartość witaminy C spada. Również podczas obróbki termicznej, witamina ta częściowo ulega zniszczeniu, ale proces ten można zminimalizować gotując ziemniaki w mundurkach, najlepiej na parze. Ziemniaki zawierają również witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6),witaminę K, H i PP.

Są źródłem minerałów. Ziemniaki zawierają potas, magnez, wapń, fosfor, mangan, żelazo, miedź, cynk i jod.

Są alkaiczne, zasadowe. Pomagają w utrzymaniu odpowiedniego ph w organiźmie.

I co o tym sądzicie ? Prawda, że zalety ziemniaków wyglądają całkiem imponująco ?

Co jeszcze warto wiedzieć o ziemniakach ?

Wybierając ziemniaki należy pamiętać, żeby odrzucać zielone bulwy, gdyż znajduje się w nich szkodliwa dla zdrowia solanina.

Najlepiej gotować je w łupinach na parze, w małej ilości wody lub upiec. Absolutnie nie należy ich moczyć wcześniej przed gotowaniem, bo w ten sposób tracą swoje wartości.

Ziemniaki najlepiej podawać z innymi warzywami – sałatami, pomidorami, papryką, cukinią, bakłażanem, brokułami ect. Można przygotować z nich curry, ziemniaki faszerowane, zapiekanki czy sałatki. Unikać należy ziemniaków smażonych, z dodatkiem tłustych sosów, mięs ect.

 

Źródło:
www.ammniam.pl
Zdrowie bez recepty, czyli skrobia, która leczy. Dr John A. McDougall.
Apteka natury. Poradnik zdrowia. Jadwiga Górnicka.
www.czytelniamedyczna.pl